
maandag, september 26, 2005
Raymond Depardon
Voor het eerst wordt het oeuvre van de Franse filmmaker, fotograaf en auteur Raymond Depardon (Frankrijk, 1942) grootschalig in Nederland geïntroduceerd. Van 25 november 2005 tot en met 5 februari 2006 is een selectie uit het film- en foto-oeuvre van de Fransman in het Filmmuseum (Amsterdam) en het Nederlands Fotomuseum (Rotterdam) te zien onder de titel RAYMOND DEPARDON: FILMER/FOTOGRAAF. Tijdens de openingsavond, op 25 november in Filmmuseum Cinerama, gaat Depardons nieuwste film Profils Paysans: le quotidien (2005) in première. Depardon zal deze avond aanwezig zijn.
Raymond Depardon is in Nederland onder een kleine schare filmliefhebbers bekend als de maker van films als La captive du désert (1990), Délits flagrants (1994) en 10ème chambre: instants audience (2004). Het grootste deel van zijn oeuvre echter is in ons land zelden te zien geweest. Zijn foto-oeuvre is zelfs nog nooit in Nederland geëxposeerd. En dat terwijl Depardon in zijn geboorteland Frankrijk een imposante, veelbekroonde carrière heeft opgebouwd.
Depardons carrière begon op 16-jarige leeftijd toen hij persfotograaf werd. In 1967 richtte hij mede het persagentschap Gamma op. Later sloot hij zich aan bij het fotocollectief Magnum. Vanaf de jaren zestig legde Depardon zich toe op documentaires en speelfilms. Inmiddels telt zijn oeuvre zo'n veertig films waarvan vele nationaal en internationaal zijn bekroond. In het Filmmuseum is een selectie te zien: twaalf lange films (waaronder twee speelfilms) en vijftien korte films.
Depardon behandelt in zijn documentaires zeer uiteenlopende onderwerpen, van het reilen en zeilen van Parijse instituties tot aan het leven op het Afrikaanse continent. Een ander terugkerend onderwerp in het werk van Depardon is zijn boerenachtergrond.
Raymond Depardon is in Nederland onder een kleine schare filmliefhebbers bekend als de maker van films als La captive du désert (1990), Délits flagrants (1994) en 10ème chambre: instants audience (2004). Het grootste deel van zijn oeuvre echter is in ons land zelden te zien geweest. Zijn foto-oeuvre is zelfs nog nooit in Nederland geëxposeerd. En dat terwijl Depardon in zijn geboorteland Frankrijk een imposante, veelbekroonde carrière heeft opgebouwd.
Depardons carrière begon op 16-jarige leeftijd toen hij persfotograaf werd. In 1967 richtte hij mede het persagentschap Gamma op. Later sloot hij zich aan bij het fotocollectief Magnum. Vanaf de jaren zestig legde Depardon zich toe op documentaires en speelfilms. Inmiddels telt zijn oeuvre zo'n veertig films waarvan vele nationaal en internationaal zijn bekroond. In het Filmmuseum is een selectie te zien: twaalf lange films (waaronder twee speelfilms) en vijftien korte films.
Depardon behandelt in zijn documentaires zeer uiteenlopende onderwerpen, van het reilen en zeilen van Parijse instituties tot aan het leven op het Afrikaanse continent. Een ander terugkerend onderwerp in het werk van Depardon is zijn boerenachtergrond.